BLANC
- TARİH & SAAT
- 19 EKİM 2024 CUMARTESİ / 20:00
- SAHNE
- ANA SAHNE
- FR
GÖSTERİ HAKKINDA
BLANC
Vânia Vaneau – Brezilya-Fransa
Dans
35’ – Arasız
Koreografi ve Performans: Vânia Vaneau
Canlı Müzik: Nico Devos (Puce Moment/Cerceuil)
İlk Müzik Versiyonu: Simon Dijoud
Işık: Johann Maheut
Dış Göz: Jordi Gali
Teknik Koordinatör: Johanna Moaligou
Yapım: Cie Arrangement Provisoire
Ortak Yapımcı: Ramdam – centre d’art (Sainte-Foy-Les-Lyon), CDCN Le Pacifique – Grenoble, CCN de Rillieux-La-Pape, direction Yuval Pick, L’Animal à la Esquena (Girona, Espagne)
Les SUBS – Lyon, iş birliği ile
Ödül: Prix Beaumarchais-SACD (Festival Incandescences 2015)
Blanc‘ın çıkış noktası, ritüeller, trans hali ve dönüşüm üzerine bir keşiftir. Çeşitli maske ve kostümlerin yapımı ve kullanımıyla, çalışma bedensellik, koreografi ve plastisite arasında bir diyalog olarak görülebilir. Hareketin potansiyeli, siyah ve beyaz ile kontrast oluşturan renklerin incelenmesi yoluyla görsel boyutla el ele gider. Blanc, konukların belirsiz yer ve zamanların figürleri olduğu, insanlar, hayvanlar ve doğa arasında konumlandığı bir tür karnavalı veya töreni çağrıştırır. Müzikal kompozisyon, Blanc‘ı performans, konser ve dans parçası arasında bir yere konumlandıran bir eser haline getirir. Blanc, baş döndürücü bir noktaya ulaşma, tek bir bireyin birçok yönünü keşfetme, çokluğu ve her bir tekilliğin içinde yaşayan çeşitliliği açığa çıkarma arzusundan doğmuştur. Tıpkı beyaz ışık spektrumunun tüm renkleri içermesi gibi.
“Bizler çölleriz, ancak kabileler, flora ve faunayla doluyuz. Zamanımızı bu kabileleri organize ederek, onları farklı şekillerde düzenleyerek, bazılarından kurtulup diğerlerinin gelişmesini teşvik ederek geçiriyoruz. Ve tüm bu klanlar, tüm bu kalabalıklar, bizim çileci yönümüzü temsil eden çöle zarar vermez; onun içinde yaşar, onun içinden ve üzerinden geçerler.” Gilles Deleuze
YORUM:
“Bu solo, parça ilerledikçe bir araya gelen farklı bölümler gibi, çeşitli varoluş hallerini ortaya çıkararak gelişiyor. Performans boyunca birbiri ardına sergilenen her yeni katmanla Blanc‘ın gücü belirginleşiyor; Vânia Vaneau’nun bedeni özgürleşerek güçlü ve cesur bir varlığa dönüşüyor. Ayinin sonlarına doğru başka bir karakter olarak karşımıza çıkıyor: çıplak, boyalı, vahşiliğe meyleden, yeni bir tür dışavurumculuğu anımsatan bir beden. Eserin dramatik yapısı, gülen ve sevinç patlamaları yaşayan somut bir figürün doğuşuyla zirveye ulaşıyor. Bu, sessizlik içinde özenle inşa edilmiş, parlak beyaz bir ışıkla aydınlanmış son görüntü oluyor. Beyaz ışık tüm renkleri içeriyorsa, Vânia Vaneau’nun bedeni de iletken bir malzeme gibi, hareketli bütünlüğünü korurken aynı zamanda birçok şeyin içinden geçmesine izin veren bir süzgece dönüşüyor. Bu süreç, adeta kötü ruhları kovup temiz bir sayfaya ulaşmak ve her şeye yeniden başlamak gibi.” Marie Pons – Inferno – 08/02/2016
ABOUT EVENT
BLANC
Vânia Vaneau – Brazil-France
Dance
45’ w/o interval
Credits:
Choreography and Performance: Vânia Vaneau
Live music: Nico Devos (Puce Moment/Cerceuil)
First music version: Simon Dijoud
Lighting: Johann Maheut
Outside Look: Jordi Gali
Technical direction: Johanna Moaligou
Production: Cie Arrangement Provisoire
Coproduction: Ramdam – centre d’art (Sainte-Foy-Les-Lyon), CDCN Le Pacifique – Grenoble, CCN de Rillieux-La-Pape, direction Yuval Pick, L’Animal à la Esquena (Girona, Espagne)
With the complicity of:Les SUBS – Lyon
Rewarded:Prix Beaumarchais-SACD (Festival Incandescences 2015)
“Blanc’s starting point is an exploration of rituals, trance and transformation. Through the construction and use of various masks and costumes, the work can be seen as a dialog between physicality, choreography and plasticity. The potential of movement goes hand in hand with the visual dimension through a study of colors contrasted with black and white. BLANC evokes a kind of carnival, a ceremony in which the guests will be figures of indeterminate places and times, standing between humans, animals and nature. The musical composition makes BLANC a work that stands between a performance, a concert and a dance piece. Blanc was born out of the desire to reach a dizzying place, to explore the many facets of a single individual, to reveal the multitude, the multitude that inhabits each singularity. In the same way, the spectrum of white light is made up of all colors.
“We are deserts, but we are full of tribes, flora and fauna. We spend our time organizing these tribes, organizing them in other ways, getting rid of some and encouraging others to flourish. And all these clans, all these crowds, do not undermine the desert, which is our ascesis, but inhabit it, pass through it, pass over it.”
Gilles Deleuze”
Comment:
““This solo builds up by unveiling different states of being, like several episodes that we are able to weave together as the piece unfolds. Blanc’s strengthis revealed with each new layer displayed, one after the other, throughout the performance, as Vania Vaneau’s body is set free, pushing through towards becoming a powerful and bold being. Towards the end of the ritual she appears as another character: naked, painted, leaning towards the savage, a body reminiscent of a new kind of expressionism. The dramaturgic arch of the piece leads towards this ending, with the birth of a final, solid figure, laughing at us and bursting with joy. This will be the final image, beautifully constructed in the silence, bathed in a bright white light. Andif white light contains all colours, Vania Vaneau’s body, like a conductive material, becomes a filter allowing many things to pass through, while keeping its mobile unity. Like one chases away evil spirits, to arrive to a blank page and start all over again.””
Marie Pons – Inferno – 08/02/2016″